به گزارش مشرق، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 1398، دولت موظف به حذف یارانه سه دهک درآمدی شده است. به منظور تحقق و اجرای این قانون در شهریور امسال، کمتر از 200 هزار خانواده، جزو خانوارهای پردرآمد شناسایی شده و یارانه نقدی به حسابشان واریز نخواهد شد.
بیشتر بخوانید:
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آییننامههای مربوطه خانوارهای ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرتهای خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، داراییهای مختلف و کلیه اطلاعاتی که بر روی کد ملی فرد ثبت شده دهکبندی شدهاند. یعنی از گروههای کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی میشوند.
بر اساس مجموعه شاخصهای مختلف، گروههای پردرآمد شناسایی شدهاند و از بین این گروهها در شهریورماه تنها به میزان همان عدد اعلام شده ، یارانه این افراد حذف شده است. اطلاعرسانی به سرپرستان خانوارهایی که یارانه شان حذف شده است به شرح ذیل انجام شده و میتوانند درخواست رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانهشان را انجام دهند:
*حذف یارانه چگونه صورت میگیرد؟
ابتدا به این افراد پیامک زده میشود. هموطنان عزیز در دریافت پیامک به این نکته توجه داشته باشند. پیامک حتماً با سربرگ یارانه ارسال خواهد شد. اطلاع رسانی از طریق شماره نادرست است و بالای صفحه باید به انگلیسی کلمه یارانه Yarane نوشته شده باشد. افراد بعد از دریافت پیامک میتوانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است.
در کشور حدود 6 هزار دفتر پیشخوان وجود دارد و افراد میتوانند به هر یک از این دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.
در هنگام مراجعه اولاً با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارائه دهند.
ثانیا در هنگام مراجعه،کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه که جزءکارتهای شناسایی معتبر است باید همراه باشد.
ثالثاً در پیشخوان دولت یک فرم رضایتنامه به افراد داده میشود مبنی بر اینکه دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آنها دسترسی پیدا کند. این رضایتنامه را به دقت مطالعه و به پیشخوان تحویل دهند.
از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است ارسال میشود. افراد باید کاملاً دقت کنند که تنها سرپرست خانوار یارانه بگیر باید به پیشخوان مراجعه کند و حتماً با شماره همراهی که به نام خود سرپرست ثبت شده حضور یابند. بنابراین اگر با موبایل فرد دیگری مراجعه کنند برای پیشخوان قابل قبول نیست.
بعد از دریافت کد پیگیری ، افراد باید به سامانه yaraneh.mcls.gov.ir مراجعه کنند که در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند. درصورتی که نسبت به این مورد درخواست بررسی مجدد وجود داشته باشد، افراد میتوانند درخواست خود را در حداقل 200 کلمه در همان سامانه درج کنند و پس از بررسی، نتیجه ی آن به شماره تماسشان ارسال خواهد شد.